woensdag 7 juni 2017

De oude trapleer...


De oude trap...
(Voor de metamorfose liefhebsters,
was nog net op tijd om er een fotootje van te maken...
Hier zie je haar in half opgeknapte staat)

De gevaarlijke trap, krom en wiebelig,
 die mijn moeder van 83 nog steeds in gebruik had...
Waar mijn maatje van zei: "die nemen we vandaag nog mee, 
er moeten toch niet eerst ongelukken gebeuren voordat hij weg mag!!!" 
Hij heeft... had... helemaal gelijk... ze zou hem wel bij het grofvuil zetten...
Maar zo weg... zo oud... met zoveel herinneringen...
dat kon ik ook niet... 
mijn maatje heeft er geen binding mee...
maar ik zie het een en ander nog voor me...


De trap met de herinneringen...
Het doe-het-zelf opknapwerk is mij met de paplepel ingegoten...
Mijn Pa en Ma deden alles wat mogelijk was zelf...

De behangperikelen...
 meestal werd erg mooi behangen!
Maar er was ook wel ach die bobbel trek wel weg...
helaas dat deed die dus niet... 
de puist doorprikken en uitknijpen...
en je zag er na het drogen niets meer van...
Creatief oplossingen zoeken is mij dus ook niet vreemd!

Ook het plafond was bij ons thuis hagelwit!
vaak ging het goed...
Ook wel eens gemopper...
vooral als een mens ouder word...
en het lijf niet meer zo wil...
En er ook wel eens ongelukjes gebeurden...
De emmer witsel viel van de bovenste plank...
 nou dan zetten we de nieuwe emmer op de grond...
Waar mijn vader dus prompt instapte toen hij van de ladder stapte...
Nu kunnen we erom lachten pa maar toen een drama, met vloek en al...
   

En nu stond die ladder nog bij mijn alleenstaande moeder...
Stond er nog op om ramen te zemen
of om de plantenhanger van de haak van het plafond af te halen...
of de lamp te vervangen...
Of als er iemand kwam helpen... zei ze...
Wacht even... en gaf een schop tegen de ene poot
waardoor hij op 4 kanten op de grond ipv. 3 kwam te staan...


Kortom een heel gevaarlijke trapleer...
Als je ziet hoe het vurenhouten geval vol knoesten
scheuren en wiebelige verbindingen
 onder de verf tevoorschijn is gekomen...
Is het een wonder dat het al die tijd goed is gegaan...
Nu zou die, zelfs als hij nieuw was, niet door de keuring komen!


Voorlopig zijn de verfspetters eraf...

Behalve de bovenplank die blijft origineel
maar komt er niet meer op...
Maar blijft als een herinnering 
voor mij van de noeste arbeid van mijn ma & pa...


Ben eigenlijk van plan om de ladder nog een kleurtje te geven...
maar ook mijn lijf werkt op het ogenblik niet mee...
Voorlopig blijft ze dus nog even bijna kale staat...
met een visnet, vis en zeester...
nog een paar flessen met schelpjes...
easy makkelijk gauw klaar...


Tot... ik verder ga met opknappen!


Kijk voor meer zomer → Bij Marijke Thuis

Fijne dag,
groetjes van Marijke

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marijke, wat vervelend dat je niet zo lekker voelt, maar ja, ik heb hetzelfde, nog steeds aan het herstellen van de griep.
    Dezelfde trap, maar dan in het groen staat bij mijn schoonmoeder, ze wil deze ook niet kwijt. Ook helemaal onder de behanglijm en verfspetters. Wil deze ook graag schuren en zelf als "blikvanger" ergens hier thuis neerzetten.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marijke,
    Hoe bijzonder dat verhaal ... daar hangen inderdaad veel herinneringen aan vast!
    Om eerlijk te zijn, zou ik het zo mooi blank hout laten (misschien gewoon een vernislaagje er over). Hij ziet er toch al prima uit!? :-)
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!